Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

Audiențele primului trimestru al anului 2016.
Ilustrație publicată în 1854 (Guliver/Getty)

Audiențele primului trimestru al anului 2016.

Începutul lui 2016 confirmă unele trenduri și lupte lansate acum mai mulți ani, dar și altele mai noi. Postul turcesc Kanal D crește, PRO TV și Antena 1 își păstrează cota de piață, locul în clasament și ambițiile, iar cîteva posturi foste „mari” traversează o criză care se adîncește.

Pe primul trimestru al anului, PRO TV pierde puțin din cota de piață și din numărul de telespectatori. Scăderea ratingului este mai pronunțată în intervalul de seară ( aproape 90.000 de telespectatori), dar liderul își păstrează o distanță confortabilă față de principalul competitor ( 24% share față de 14,4% Antena 1).

Antena 1 pierde telespectatori pe întreaga zi și în prime time față de anul precedent, dar încheie primul trimestru al lui 2016 cu o mică creștere a cotei de piață în intervalul orar cel mai important ( de la 14% la 14,4%). Pe întreaga zi cota de piață este 14,6%, mai mică față de primul trimestru al lui 2015 ( 15.3%). Banii cheltuiți pe o grilă de seară cu multe programe românești și multe vedete ar trebui să producă totuși o creștere mai serioasă a cotei de piață și mai ales a ratingului, pentru a fi declarați cu adevărat folositori. Deocamdată, în privința Antenei 1 putem vorbi de o menținere a poziției la nivelul publicului comercial, dar așteptările sunt cu siguranță mai mari.

Acasă scade dramatic pe întreaga zi și în prime time. Pierderea de cotă de piață este de 54% pe întreaga zi și de 74% în intervalul de seară. În primele luni ale anului 2015, Acasă a difuzat telenovela turcească “Sila”. În acest început de an, în absența unui hit din zona novelelor străine și în condițiile unor bugete evident restrictive, Acasă are un share mediu de 1,7% pe toată ziua și este pe penultimul loc în top zece.

Beneficiind și de slăbiciunea postului de femei al grupului lider, Kanal D crește pe publicul comercial pe toată ziua și în prime time și ajunge la  o medie a cotei de piață de 10% în intervalul de seară. Creșterea de 22% în prime time în raport cu anul trecut vine din rezultatele de audiență foarte bune ale telenovelelor turcești programate de luni pînă vineri, dar mai ales din performanța de curînd lansatei “Bahar”.

Prima TV este mai jos cu aproape 30% pe toate intervalele, în raport cu primul trimestru al anului trecut și se distanțează din ce în ce mai mult de Kanal D. La nivelul primelor trei luni din acest an este pe locul al patrulea în clasament, dar are de trei ori mai puțini telespectatori decît postul turcesc, un handicap care devine imposibil de recuperat în absența unor investiții în programe.

Cotele de piață și numărul de telespectatori din grupa de vărstă 18-49 ale posturilor de știri scad în raport cu anul trecut. Scăderea cea mai semnificativă este a Antenei 3, care după mediile de rating și de share se află la egalitate cu România TV (0,5 rating și 2,3 cotă de piață pe întreaga zi).

CME are în top zece două posturi, PRO TV și Acasă, iar Intact, trei. Evoluția postului Acasă afectează destul de serios performanța de audiență a grupului lider, a cărui cotă de piață a fost la nivelul primului trimestru din  2015 de 33,2% în prime time, dintre care PRO TV și Acasă au avut împreună 31%, iar PRO Cinema, Sport.ro și MTV restul. Anul acesta, cu un PRO TV care își menține cota la 24%, dar cu un Acasă la doar 1,6%, cele două posturi, cele mai importante de pînă astăzi ale grupului, au împreună 25,6% shr.

Primele zece posturi scad însumat aproape 7 procente din cota lor de piață ( 6.8 în prime time și 7.1 pe întreaga zi). Procentele pierdute de canalele mari și medii se distribuie posturilor mici, de nișă, cele cu audiențe de cîteva mii de telespectatori pe minut fiecare și care se situează cel mai probabil, unele dintre ele, la mare distanță de acest clasament. Trendul nu este nou, bătrînele ocupante ale top zece, fie ele generaliste sau de nișă, sunt de multă vreme atacabile și atacate. Oamenii caută alternative, iar în România nu este neapărat greu să le găsești.  Posturi de film, ce păreau încremenite în timp, ca TNT sau Paramount, au făcut în ultimele luni eforturi să-și îmbunătățească grila, Discovery oferă conținut pentru un public suficient de divers, iar posturile de sport nu ratează nici o competiție care i-ar putea interesa pe români.

Cu toată că începutul de an este important, relevante pentru sezonul de primăvară și pentru jumătatea lui 2016 vor fi trimestrul al doilea și mai ales lunile aprilie și mai. Grilele posturilor generaliste mari sunt lansate în totalitate și performanțele lor pot întări un trend sau altul, un canal sau altul.

În săptămînile ce au mai rămas pîna la Campionatul European de Fotbal  sunt de urmărit rezultatele Antenei 1 și străduința acestui post de a recupera din distanța care îl desparte de lider. Kanal D are și el propria-i luptă cu primele două locuri și are un public fidel care îl poate urma în încercările de a se menține sau chiar de a trece de 10% cotă de piață. Speranțe de a-și depăși performanțele actuale și de a urca în clasament au toate posturile de știri și cu toate că la nivelul publicului comercial influența campaniei electorale este mult mai redusă decît în cazul altor categorii de public, un interes tradus într-un cîștig de rating ar putea să existe.

Top 10 la trimestrul 1

Trimestrul 1 2016 vs. trimestrul 1 2015. Rating și cotă de piață pentru primele zece posturi.

Copyright: ARMADATA SRL
Sursa: Kantar Media
Target: 18-49 Urban cu oaspeți
Prelucrare date: Anca Budinschi.
Surse: www.cetv-net.com