Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

Audiențele ultimelor două săptămîni.
"Nouă ne pasă" este campania lansată de PRO TV și Crucea Roșie pentru susținerea victimelor incendiului

Audiențele ultimelor două săptămîni.

Evenimentele tragice de la ‘Colectiv’ au despărțit două săptămîni cum nu se poate mai diferite. Prima s-a încheiat cu un incendiu cu 54 de morți (să sperăm ca numărul nu se va schimba) și peste o sută de răniți. Cealaltă a cuprins mii de gînduri exprimate pe rețelele de socializare privind trecutul și alte mii de soluții pentru viitor, zeci de explicații ale cauzelor tragediei, teorii conspiraționiste, manifestații de stradă, o mulțime de vinovați  și demisia guvernului Ponta. Avînd de partea lor interactivitatea și comunicarea extrem de rapidă între mari grupuri de oameni, rețelele sociale au lăsat televiziunilor românești rețeta mai puțin ageră, dar binecunoscută și extrem de adaptată momentului: informație și cît mai multă emoție pentru telespectatorii fideli. Nuanțele și abordările au fost specifice fiecărui post, exagerările și nepotrivelile n-au lipsit nici ele. În principiu, în zilele de doliu a fost vorba de multe lacrimi presupuse sau chiar înfățișate, iar în zilele de proteste, de îmbrățișarea în unele cazuri efervescentă, în altele ceva mai scrîșnită, a sloganelor Pieței.

Comparînd cele două săptămîni despărțite de evenimente tragice, ce încă deschid alte și alte uși spre interiorul nostru ca societate, de manifestări sociale și de mutări politice, observăm că publicul de televiziune nu a făcut gesturi semnificative. Posturile generaliste au pierdut telespectatori în săptămîna ce a urmat incendiului din Colectiv, dar la nivelul întregii zile nu s-au îndepărtat prea tare de audiența lor medie. Posturile de știri au fost vizionate mai multe minute pe zi de mai mulți telespectatori, ceea ce e firesc. Preferințele s-au păstrat, ierarhia s-a menținut. Cu foarte mici excepții.

Generalistele. Ultima săptămînă din octombrie versus prima din noiembrie.

În săptămîna 2 -8 noiembrie, săptămîna protestelor și a demisiei guvernului Ponta, televiziunile generaliste au scăzut în cotă de piață față de săptămîna anterioară. Scăderile au fost mai mari în întervalul de seară și au început chiar din sîmbăta care a urmat incendiului. Marile posturi comerciale și-au modificat programele doar în cele trei zile de doliu. Emisiunile tabloide au folosit din plin tot conținutul generat de poveștile victimelor incendiului, în timp ce evenimentele din Piață și cele politice, în desfășurare de marți 3 noiembrie,  au fost prezentate în programele de știri și cîteva emisiuni speciale.

PRO TV nu a pierdut aproape nimic din cota de piață și din numărul de telespectatori de la o săptămînă la alta. Postul lider a funcționat toată săptămîna trecută pe grila aproape normală. Odată cu trecerea timpului, tabloidul a rămas cu răniții și cu supraviețuitorii ‘Colectiv’, iar transmisiile din Piață și dezbaterile despre mesajele Pieței au fost preluate de știri. Cu această poziționare,  la nivel de audiență pe întreaga zi și pe prime time, liderul de piață s-a mentinut în media acestei toamne ( 24.1% cotă de piață în prime time luni-vineri în ultima săptămînă din octombrie și 23,7% în prima din noiembrie), chiar dacă anumite programe importante au avut o performanță mai slabă decît a săptămînii precedente ( de exemplu Masterchef sau Vocea României). PRO TV a avut și avantajul că în cele trei zile de doliu nu a avut nevoie să modifice filmele deja programate și promovate. O scădere mai serioasă de audiență a înregistrat liderul de piață abia sâmbăta și duminica aceasta (7-8 noiembrie).

Postul generalist al Antena Grup a pierdut cel mai mult raportat la săptămîna precedentă. Pe de o parte pentru că aceasta fusese una cu adevărat deosebită pentru Antena 1, cu rezultate peste media postului, pe de altă parte pentru că televiziunea a renunțat la divertismentul de seară în zilele de doliu. Dacă în ultima săptămînă din octombrie, în zilele lucrătoare, Antena 1 obținuse 17,2 % cotă de piață, în prima săptămînă din noiembrie, numărul doi pe piață a scăzut la 12,2%.

Ca și PRO TV, Antena 1 a folosit emisiunile tabloid zilnice pentru conținut cu și despre răniți, supraviețuitori, speculații și discuții de canapea. Campania de strîngere de fonduri pentru victime, coordonată la nivelul întregului grup de televiziuni și lansată duminică pe 1 noiembrie, n-a adus audiență Antenei 1. A adus în schimb imagine companiei și a folosit din plin strategiei aplicate în săptămîna următoare de Antena 3.

Kanal D a pierdut în jur de 8 procente din cota de piața ziua și ceva mai mult seara. Postul turcesc a scăzut mult sub medie în serile de sîmbătă și duminică, imediat după ‘Colectiv’, dar a recuperat din pierdere în zilele de lucru care au urmat. Neavînd resurse și nici nume în zona jurnalistică, Kanal D și-a văzut de treabă cu telenovelele și cu tabloidul de seară al lui Mădălin Ionescu.

La 1 % cotă de piață, postul public a avut o creștere procentuală semnificativă de la o săptămînă la alta, fără ca asta să însemne cu adevărat ceva. După momentul ratat al incendiului din club, televiziunea publică a fost prezentă la tot ce a însemnat Piață și evenimentele politice ale primei săptămîni de noiembrie. Plecînd însă de foarte jos, cîștigul de cîteva mii de telespectatori pe minut, de la 25.000 la 32.000 în prime time, a așezat televiziunea publică de-abia pe ultimul loc și între posturile de știri. Televiziunea publică nu mai are public și cele mai importante evenimente politico-sociale ale ultimilor ani au găsit-o neputincioasă.

Generaliste Whole Day

 

Generaliste Prime Time

Posturile de știri. Ultima săptămînă din octombrie versus prima din noiembrie.

În fața evenimentelor și a mesajelor care se rostogoleau cu repeziciune, posturile de știri au fost mai reținute în a susține temele preferate. După zilele dedicate exclusiv victimelor incendiului și comunicatelor medicilor, transmisiunile în direct din Piață au ocupat cea mai mare parte a programelor.  Așa cum politicienii s-au abținut de la a vorbi prea mult și posturile au fost circumspecte și îngrijorate să nu atingă puncte sensibile. Au fost foarte atente la strigătele reale și virtuale ale mulțimii și la cursul evenimentelor. Au traversat zilele cu precauție. Finalul săptămînii a găsit în platourile cîtorva dintre posturile de știri mulți invitați tineri, necunoscuți publicului, cîțiva dintre ei cu discursuri surprinzătoare.

Creșterea numărului de telespectatori ai posturilor de știri s-a petrecut încă din weekend-ul de după accidentul de la clubul ‘Colectiv’ și s-a păstrat în întreaga săptămînă care a urmat.

Posturile de știri și-au dublat audiența și pe întreaga zi și seara și au cîștigat cîteva zeci de mii de privitori pe minut fiecare.

Antena 3 a cîștigat aproape 57.000 de telespectatori pe minut în raport cu săptămîna anterioară în prime time, iar cota sa de piață a crescut de la 2,7% la 5,4%. În primele zile ale protestelor, televiziunea a continuat linia începută cu strîngerea de fonduri și a combinat povești despre victime și medici cu relatări de la manifestații. Moderatorii și invitații au fost mai reținuți, interesele fiecăruia mai bine camuflate. De joia trecută încoace, Antena 3 a  invitat mulți oameni tineri în platou și i-a așezat față în față cu obișnuiții casei. Treaba a pornit bine, dar pe parcurs vechea politică a postului a început să ocupe din ce în ce mai multe scaune și pare să-i înghită pe noii veniți cu tot cu opiniile lor.

Realitatea a crescut în intervalul de seară de la o cotă de piață de 0,9% la 2,5 % și a adus în plus 34.000 de telespectatori pe minut. Pe finalul săptămînii trecute, postul a apelat și el la reprezentanți ai Pieței și ai societății civile pe care i-a prezentat în talk-show-urile majore.

Digi 24 și-a păstrat locul al treilea în topul televiziunilor de știri după media audienței din zilele lucrătoare. În acest interval, în prime time, cota sa de piață s-a mărit de la 1,5% la 2,6%, iar pe întrega zi de la 1,9% la 3%.

 

 

 

Posturi de știri. Whole Day.

 

Posturi de știri. Prime Time

Publicul tînăr (18-35 de ani).

Dintre telespectatorii cîștigați de fiecare post de știri din categoria de vîrstă 18-49, la Digi 24 și Antena 3 au fost tineri (18-35 ani) în proporție de aproape 60%, la Realitatea de 45%, la B1 de 30%, iar la RTV de 20%.

 

Copyright: ARMADATA SRL
Sursa: Kantar Media
Target: 18-49 Urban cu oaspeți
Prelucrare date: Anca Budinschi.