Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

Dumb Starbucks sau „That’s more to life than business”
Jimmy Kimmel și Nathan Fielder (s-d) în platoul showului ABC "Jimmy Kimmel Live". (Guliver/Getty)

Dumb Starbucks sau „That’s more to life than business”

A jongla cu genurile, cu diferite feluri de exprimare a mesajelor, cu teme multiple și a trece publicul dintr-o stare în alta pe durata unui film sau a unui program de televiziune este o cale suficient de încercată. A fost testată în multe tipuri de programe de televiziune de-a lungul anilor, începînd cu late night showurile care livrau audienței informații și opinii bine documentate, îmbrăcate în scenarii amuzante și jocuri actoricești și termînînd cu seriale construite în împreunări subtile de genuri sau cu deja celebrele emisiuni magazin despre mașini, care sunt de fapt emisiuni despre nesfîrșita relație a omului cu jocul, cu aventura și cu mașinile.

Succesiunea stărilor care se desfac una dintr-alta și multitudinea temelor recompun realitatea întotdeauna mai fidel decît produsele într-un singur ton. Dacă sunt reușite, programele complexe sunt surprinzătoare, niciodată monotone și își încîntă cu adevărat audiența.

‘Nathan for you’ poate fi numit în egală măsură un docu-reality și un comedy show. Este produs de Comedy Central în stilul nișat, consacrat al acestui post de cablu american. Programul amestecă temele unor perfect posibile emisiuni despre importanța marketingului pentru o afacere cu elementele unei emisiuni de farse cu camera ascunsă.

Nathan Fielder, gazdă și producător, este un canadian absolvent de studii economice. El are personalitatea unui tocilar și figura neatractivă și chiar puțin ciudată a unui marginal, dar imaginația și puterea de analiză ale unui pregătit om de marketing.

Ideea showului este că Nathan ajută micile afaceri care au probleme de funcționare, propunîndu-le proprietarilor acestora soluții de redresare neconvenționale și aproape deloc costisitoare. Sugestiile lui sunt de cele mai multe ori la limita legalității sau chiar a moralității, dar sunt frapante și amuzante. Punerea în practică a soluțiilor se transformă într-un show de comedie, cu proprietarii, clienții, furnizorii și Nathan însuși pe post de personaje.

După propriile spuse, Nathan Fielder nu a dorit să joace un personaj, ci a lăsat ca interacțiunile cu cei din jur să se desfășoare fără aranjamente și fără menajamente. Nici pentru el și nici pentru ceilalți. Nathan Fielder este un tocilar care jonglează cu ideile cele mai îndrăznețe, dar și cele mai tîmpite, cu atîta ușurință încît reușește adesea să-i convingă pe cei descumpăniți de apariția și de sugestiile sale, să le pună în practică.

Ca privitor te aștepți la un program care să-ți ofere o lecție de business și o soluție numai bună de aplicat, dar ai comedie. Înțelegi că ai doar comedie, accepți și o savurezi ca atare. Și totuși, la final, cel puțin o idee dintre cele prezentate de Nathan îți rămîne agățată de minte, tocmai pentru că s-a dovedit neobișnuită și îndrăzneață.

Nathan nu salvează neapărat afacerile pe care le consiliează. Unele dintre propunerile sale sunt total neaplicabile, unele sunt aproape înșelătorii. Pe altele nici măcar proprietarii nu sunt dornici să le folosească mai mult de o zi, două, oricît de răsunătoare ar putea fi rezultatele.

Proprietarului unui mic magazin de cartier căruia nu-i mergeau afacerile, Nathan i-a recomandat să vîndă alcool minorilor. Ca să fie legal, tinerii ar fi trebuit să plătească băutura, dar să nu o primească. Sticlele urmau să fie etichetate cu numele proprietarului și ținute într-un frigider pînă în ziua în care minorul ar fi împlinit 18 ani. Tinerii cumpărători, dezamăgiți de intrarea în posesie amînată, dar plătită, sunt însă recompensați cu o fotografie. Aceastea va dovedi instant prietenilor de pe rețelele sociale că adolescenții neajunși la majorat sunt totuși propietarii unei sticle cu alcool. Pînă la urmă, proprietarul își vinde marfa din magazin, iar clienții primesc faima ce îi interesează.

Unui tînăr deținător de magazin de iaurturi congelate, lipsit și el de clienți, Nathan îi recomandă să vînda iaurt cu miros de excremente  ca să atragă lumea în magazin. Pe propietara unui boutique cu haine de femei o sfătuiește să înființeze într-o anexă a magazinului “o zonă a bărbaților” unde însoțitorii se pot retrage să bea bere, să se uite la meciuri și să vorbească despre sex, oferind astfel clientelor spațiul și timpul necesar de manevră și proprietarei mai multe șanse de profit.

Cea mai cunoscută idee a lui Nathan Fielder rămîne pînă astăzi ideea lui ‘Dumb Starbucks’. Patronul unei cafenele ce stă mai mult goale în pofida unei cafele bune, dar în lipsa unui brand, este convins de comediant să se folosească de brandul Starbucks pentru a atrage consumatorii. Singura posibilitate de a folosi elementele de brand ale altcuiva fără riscul unui proces este prin parodierea brandului respectiv într-o manifestare artistică. După ce își confirmă teoria cu un avocat, Nathan Fielder îi propune proprietarului o strategie de deschidere a unui cafenele ‘Dumb Starbucks’, în care toate produsele sunt cele de la Starbucks, dar toate respectă regula lui ‘Dumb’. Inclusiv cd-urile Norei Jones ar deveni ‘Dumb Nora Jones’. Speriat că va fi dat în judecată de celebra companie, proprietarul renunță și iese din proiect. Nu și Nathan, care deschide într-o altă locație, peste drum de un Starbucks adevărat, un ‘Dumb Starbucks’.

Așezată pe baze legale, parodia prinde. Clienții stau la coadă să intre la ‘Dumb Starbucks’, media rostogolește vestea ciudățeniei proaspăt apărute pe piață, iar televiziunile locale și cele naționale fac din ‘Dumb Starbucks’ știrea unui weekend întreg. Deși posibilitatea ca totul să fie o farsă nu este exclusă, nimeni nu știe exact despre ce este vorba așa că ‘Dumb Starbucks’ are parte de publicitate uriașă și gratuită timp de cîteva zile.
La momentul dezvăluirii scopului înființării copiei Starbucks, de Nathan Fielder și de emisiunea lui de pe Comedy Central vor fi auzit de zeci de ori mai mulți oameni decît în urmă cu doar o săptămînă.

‘Nathan for you’ este un program cu o idee despre puterea ideilor. „That’s more to life than business” este sloganul seriei actuale.