Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

‘House of Car(d)s’
Kevin Spacey în House of Cards

‘House of Car(d)s’

Viitorului show auto al platformei Amazon Prime îi lipsește încă numele, dar sub nici o formă nu va avea o problemă cu banii. 250 mil. USD este bugetul alocat celor 36 de episoade ale programului produs și prezentat de Jeremy Clarkson și echipa, după cum a anunțat deja producătorul Andy Wilman. Fiecare dintre episoadele celor trei serii anuale de 12, pentru care foștii Top Gear au semnat cu gigantul Amazon, va beneficia de un buget de 6,9 mil. USD. Suma nu este neobișnuită pentru producția unui serial de televiziune în Statele Unite, unde media pe episod este pe undeva pe la 7 mil. USD, și cu atît mai mult nu este o sumă pe care Amazon, cu o cifră de afaceri anuală de 89 mld. USD să nu și-o poată permite. Top Gear varianta 2016-2018 va consuma pe Amazon Prime într-un singur episod aproape tot atît cît înghițea la BBC pentru 10 episoade, dar banii nu sunt cu adevărat impresionanți decît dacă îi raportezi la genul producției, pînă la urmă un show auto, sau la costul fostului Top Gear, căruia BBC îi aloca “doar” 700 mii USD pe episod. Ceea ce pentru Clarkson este acum o navă spațială, după cum a declarat el însuși,  este doar o obișnuință pentru o companie ca Amazon.

Nu e de mirare bucuria cu care foștii prezentatori Top Gear au anunțat semnarea contractului pe trei ani cu uriașa firmă de comerț online. Ca producător și prezentator nu poți primi mai mult din partea unui angajator decît un buget uriaș pe mînă și libertatea de a-ți face emisiunea cum vrei. Pentru Amazon decizia de a cumpăra brandul echipei Clarkson și de a investi atît de mult în viitorul conținut livrat de această echipă înseamnă o încredere deplină în beneficiul obținut de pe urma investiției. Bătălia pentru echipa Top Gear în care a concurat și Netflix alături de Amazon, cele două fiind cele mai puternice servicii on demand la nivel global din acest moment, arată că brandul Top Gear se traduce probabil în multe milioane de viitori abonați. Din cei aproape 350 mil. de telespectatori ai fostului show BBC, vor fi cu siguranță suficient de mulți cei care se vor abona la Amazon Prime în Statele Unite sau în Marea Britanie pentru a urmări în continuare drumurile, mașinile și mașinăriile conduse și transformate de Hammond, May și Clarkson, cu atît mai mult cu cît promisiunea unui show nemaivăzut face deja înconjurul lumii o dată cu știrea bugetului uriaș pus la bătaie.

 

În 2013, Netflix a cumpărat personajul Francis Underwood și pe Kevin Spacey pentru a-l interpreta în House of Cards și a reușit cu această investiție să așeze Netflix lîngă cei mai mari și mai experimentați furnizori de entertainment televizat. Astăzi, la doi ani după debutul seriei, numele serviciului on demand a ajuns să fie aproape sinonim cu viitorul media, iar Netflix să fie numit inclusiv de competitorii săi drept cel mai puternic agregator de conținut al prezentului. Clarkson și al său House of Cars pot face astăzi la fel de multe pentru Amazon ca și House of Cards pentru Netflix. Cu 250 milioane de dolari, Amazon Prime a cumpărat probabil milioane de utilizatori, dar mai ales un puternic element de diferențiere și foarte multă notorietate pentru brandul încă insuficient cunoscut în afara Statelor Unite, Marii Britanii sau Canadei.

La începutul lunii august, cel mai celebru show auto de televiziune din lume a trecut granița din ce în ce mai subțire, dar încă existentă, dintre televiziunea clasică și televiziunea prin internet. A doua săptămînă a aceleiași luni avea să confirme că noile servicii de livrat entertainment ‘la cerere’ cîștigă de partea lor nu doar producătorii de conținut, ci și investitori și din ce în ce mai mult public.

La mijlocul săptămînii trecute, cele mai mari companii de televiziune americane Fox, Viacom , Disney, Discovery Communications, Time Warner sau AMC au trecut prin două zile foarte negre, la capătul cărora au pierdut 50 mld. USD din valoarea de piață. Problemele au apărut de la rezultatele financiare ale trimestrului al doilea al anului în curs care au arătat o scădere nemaiîntîlnită a numărului abonaților la cablu sau la pay tv. Conform variety.com, în trimestrul al doilea 2015, 500 000 de americani au renunțat la abonamentul la cablu sau satelit. Pînă și ESPN, postul premium de sport aparținînd companiei Disney a pierdut un număr de plătitori și deși managementul firmei a ținut să precizeze că scăderea nu este semnificativă, semnalul a fost suficient de puternic pentru ca acțiunile Disney să piardă aproape 15% din prețul acțiunii în doar două zile și toată lumea să se întrebe dacă sportul extrem de scump pe care l-a achiziționat deja ESPN pentru următorii ani va fi suficient de interesant ca oamenii să mai plătească abonamentul. Foarte afectați de scăderea numărului de abonați au fost MTV și Nickelodeon, aparținînd companiei Viacom, dar și Discovery. Într-o singură zi, acțiunile Viacom au pierdut 18% din valoare, iar Discovery 12%. O ușoară scădere a audienței canalului său generalist a anunțat și Fox.

Mai mult decît oricînd în ultimul timp, săptămîna trecută atenția tuturor s-a îndreptat spre viitor, iar comparația între direcțiile pe care sunt înscrise televiziunile sau distribuitorii de cablu și serviciile on demand a devenit inevitabilă. În timp ce televiziunile fie ele de cablu sau de satelit pierd clienți, procentul abonaților la un serviciu de streaming crește (62 % din casele americane în care există un tînar sub 35 de ani au astăzi acces la un serviciu de streaming) iar Netflix, Amazon și Facebook cîștigă utilizatori.

Netflix a adus în plus în trimestrul al doilea 3,3 milioane de abonați și are astăzi 65,2 milioane de abonați în toată lumea. Amazon, care încă nu comunică oficial numărul de utilizatori ai serviciului său de entertainment on demand, a ajuns și el, potrivit unor estimări făcute de  analiști independenți, la 41 de milioane de abonați.

Deși veniturile televiziunilor sunt încă solide și nu toate cifrele anunțate au fost proaste, iar unele companii, cum ar fi Time Warner, au venit chiar cu rezultate peste așteptări, pare că toată lumea implicată în domeniu a legat la fel informațiile și a reacționat similar. “Clasicii” pierd, iar “cei noi” cîștigă. Scăderea numărului de abonați la cablu sau satelit a fost imediat tradusă în pierderea interesului pentru televiziunea clasică. O dată cu pierderea telespectatorilor vor scădea și veniturile din advertising, dacă nu s-a întîmplat deja acest lucru, au apreciat investitorii care și-au vîndut acțiunile și analiștii care măsoară viitorul extrapolînd cifrele prezentului.
Și ce ar mai fi de spus, dacă doi dintre cei mai mari șefi de companii media americane vorbesc despre „o schimbare accelerată” (Jeffrey L. Bewkes, CEO Time Warner) ale cărei „dimensiuni și viteză vor fi copleșitoare” ( Lachlan Murdoch, CEO 21st Century Fox).

Chiar dacă în cifre absolute serviciile care oferă entertainment la cerere sunt încă departe de numărul actual de telespectatori de televiziune, e din ce în ce mai limpede că încrederea, ingredientul minune care mînă și banii dintr-o parte în alta, se mută ușor- ușor către noul model. Iar dacă promisiunile făcute publicului vor fi onorate și investițiile în conținut original de succes vor continua, numărul abonaților poate ajunge cu adevărat semnificativ, mai ales dacă vorbim de piețe dezvoltate.

România este geografic și mental foarte departe de toate neliniștile, problemele  sau speranțele companiilor și oamenilor de mai sus, iar media românească traverseză în 2015 una din cele mai posomorîte, mai confuze și mai lipsite de direcție perioade din existența sa. Și cu toate acestea, este momentul unei întrebări. Cîți români s-ar abona anul viitor la  Netflix sau la Amazon Prime pentru a vedea noul show auto al lui Clarkson, dacă ar avea posibilitatea?

Sursele cifrelor: fortune.com, New York Times.