Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

În 2015, entertainmentul nu a mai fost doar „la cerere”. A fost și original și bun.
Gael Garcia Bernal este Rodrigo, un dirijor irațional, în comedia Amazon 'Mozart in the Jungle'

În 2015, entertainmentul nu a mai fost doar „la cerere”. A fost și original și bun.

Între începutul și sfîrșitul anului 2015, conținutul la cerere a ajuns să fie apreciat nu doar pentru că e accesibil oricînd, ci pentru că e bun. Giganții care au folosit tehnologia pentru a înghiți sute de ore de filme și seriale, ordonîndu-le pe genuri și oferindu-le cu ușurință publicului, capătă încet-încet subtilitate, identitate și voce de entertainer. Sfârșitul anului 2015 a adus acestor uriașe rezervoare de conținut, care sunt platformele VOD, recunoașterea calității de autor de conținut original. Mai mult decît atît, unele dintre produsele lor, concepute poate în lipsa presiunii rezultatelor de audiență, s-au dovedit a fi cel puțin la nivelul mediei serialelor de televiziune, iar cîteva le-au depășit binișor pe acestea.

În ianuarie 2015, serialul ‘Transparent’ al platformei Amazon a cîștigat două Globuri de Aur. Unul pentru cea mai bună comedie de televiziune, iar celălalt pentru actorul din rolul principal, Jeffrey Tambor. La finalul anului, mai bine de jumătate dintre nominalizările pentru Globurile de Aur 2016 se referă la produse Amazon, Netflix și chiar Hulu ( comedia ‘Casual’). Netflix este nominalizat la mai multe categorii pentru drama ‘Narcos’, iar Amazon pentru comediile ‘Transparent’ și ‘Mozart in the Jungle’. Unul dintre cele mai apreciate și mai urmărite seriale de anul trecut,  ‘Mr. Robot’, nominalizat la Globurile de Aur la categoria cea mai bună dramă și difuzat de rețeaua de cablu USA Network, a fost lansat online, înainte de premiera la televiziune, pe aproape toate platformele digitale începînd cu Amazon, YouTube, ITunes, Hulu, GooglePlay și terminînd cu site-uri de specialitate ca imdb.com sau thr.com. Succesul lui ‘Mr. Robot’, un serial despre un hacker vigilante, este datorat nu doar poveștii speciale, dar și modalității de difuzare și de promovare alese, perfect adaptate temei.

Mai mult decît oricînd pînă acum, în 2015, platformele VOD, evoluția și încercările lor de a se impune ca alternative serioase de vizionare au fost în centrul atenției presei și a publicului. Transferul anului în media internațională a fost mutarea echipei Top Gear la Amazon. Cei mai cunoscuți prezentatori de show-uri auto din lume au ales să producă noul lor program pentru o platformă digitală. Căderile din vară ale prețurilor acțiunilor marilor companii de televiziune americane au fost puse imediat de analiști pe seama unei viitoare scăderi a numărului de abonați de pay tv sau a numărului telespectatorilor, care atrași de serviciile on demand vor renunța la împietrita și îmbătrînita vizionare liniară.

Netflix s-a impus încă de mai multă vreme ca un concurent al televiziunilor americane clasice, dar nu s-a așezat în conștiința colectivă decît o dată cu House of Cards. Despre celelalte platforme on demand lumea nu putea spune pînă astăzi decît că oferă sute de ore de seriale și de filme. Anul trecut însă, cele mai importante servicii digitale și-au lansat seriale și programe proprii. Unele mai puține, altele ca Netflix, mai multe. Nu toate titlurile au devenit populare și nu toate au primit laude. Pe unele, criticii le-au tratat cu îngăduință și au apreciat mai degrabă îndrăzneala încercării decît rezultatul. Nicicînd însă, site-urile de specialitate nu au făcut atîtea analize ale produselor și performanțelor proaspăt intraților pe piața entertainmentului original, ca în ultimele luni. Astfel, serviciile digitale și propunerile lor au atras atenția. Chiar dacă nu vor fi și premiate, serialele nominalizate la Globurile de Aur, alături de cele HBO sau FOX, construiesc credibilitate și fabrică notorietate pentru difuzorii lor.

Viitorul va aduce perfecționarea și multiplicarea ofertei proprii. De la apariție și pînă azi, platformele media digitale au făcut eforturi serioase pentru a înlesni utilizarea și pentru a face din vizionarea în sine o experiență cît mai plăcută. De acum înainte eforturile se vor face pentru a produce cît mai mult, cît mai fără de greșeală și cît mai adaptat cerințelor publicului. Actori, regizori și scriitori renumiți vor colabora, vor scrie și vor construi programe pentru site-urile de conținut video. Să lucrezi pentru Netflix sau Amazon în calitate de actor sau de scenarist va fi ‘cool’, va fi profitabil, va întoarce autorilor recunoaștere și chiar audiențe comparabile cu cele ale televizunilor. Produse exclusiv pentru serviciile on demand, viitoarele programe vor avea formate și structuri potrivite cît mai bine unui alt mod de vizionare decît cel clasic.

Noua media a promis libertate și posibilitatea alegerii. Și-a propus să răspundă cerințelor naturale ale lumii de astăzi și a deschis un joc nou. Acum promite și calitate, intrînd în competitia conținutului exclusiv și a creativității, în calitate de producător și nu doar de difuzor captiv unor produse ale altora. Următorul pas va fi definirea ca însoțitor de cursă lungă, prezentarea și impunerea ca viitor partener al publicului, în locul televiziunii, care a făcut asta în ultimii mai bine de 50 de ani. Din acest punct de vedere, niciun an nu a fost atît de important pentru brandul „entertainment la cerere” ca 2015.

Televiziunea clasică are încă marele avantaj al unei vechi legături emoționale cu telespectatorii. Relația dintre o televiziune, mai ales una puternică și recunoscută și privitorii săi are la bază emoția și familiaritatea. Schimbul dintre conținutul generator de emoție oferit de televiziune și angajamentul primit din partea privitorului este cunoscut și practicat de foarte mult timp. Fiecare telespectator este deja angajat într-o relație cu un anumit post, dar și cu televiziunea ca fenomen. Este rîndul digitalului să încerce să obțină acest angajament.

Legătura dintre platformele on demand și utilizatorii lor de abia acum se naște, iar definiția ei nu este încă dată.  Amazon Prime, Netflix și Hulu trebuie să se reinventeze ca branduri capabile să creeze legături emoționale puternice cu privitorii. Pentru asta au nevoie în primul rînd să așeze lîngă accesabilitate și adaptabilitate și conținut gîndit și produs în exclusivitate.
2015 a trasat primele linii ale designului construcțiilor media care vor domina viitorul. „Stay hungry! Stay foolish!” spunea cîndva Steve Jobs. E ceea ce pare că nu s-a întîmplat anul trecut cu multe dintre marile televiziuni.