Register Now

Login

Lost Password

Lost your password? Please enter your username and email address. You will receive a link to create a new password via email.

Omul care aduce Cartea.

Omul care aduce Cartea.

„Omul care aduce cartea” s-a legat de liderul televiziunilor românești, într-o conviețuire neașteptată, neconvențională, valoroasă pentru părți, dar și mai valoroasă pentru public și lungă de 15 ani. În acest timp, un personaj „literalmente netelegenic”, cum se descrie pe el însuși Dan C. Mihăilescu a făcut iată, istorie în televiziune.

Condusă și asumată de un istoric  literar, om venit în media din lumea scriitorilor și a criticilor de literatură, aparent cu prea puține șanse pentru a cuceri un public și a stăpîni un tronson orar pe un post comercial, fie el și de cinci minute dimineața, rubrica de carte a lui Dan C.Mihăilescu nu a dezamăgit pe nimeni, niciodată. Nici publicul fidel de ora zece al PRO TV-ului, nici pe cel nou, adus la televizor, foarte probabil, de însuși prezentatorul și nici postul.

„Omul care aduce cartea” a făcut posibilă existența lumii cărților alături de celelalte lumi la care televiziunea oferă cu generozitate acces, cea a filmelor, a telenovelelor sau a vedetelor de tabloid. Acceptînd rolul de gazdă de televiziune și coborînd printre neinițiați cu haz și modestie, Dan C. Mihăilescu i-a ajutat pe oameni să urce.

La rîndul său, punîndu-l pe cronicar în fața milioanelor săi de telespectatori fideli,  PRO TV i-a oferit acestuia cea mai solidă platformă posibilă pe care să se sprijine pentru a vorbi despre literatură.

Fiecare dintre cei doi parteneri și-a asumat partea și și-a jucat rolul pînă la capăt cu încredere și cu credință.
Dan C. a mulțumit cu recunoștință tuturor celor care l-au acceptat, susținut, încurajat și ajutat de-a lungul celor 15 ani de ani petrecuți în grila și în decorurile reale sau virtuale ale PRO TV, fie ei din afara sau dinăuntrul postului. Mulțumindu-le a preferat să omită încă o dată calitățile care l-au făcut pe Adrian Sârbu să-i acorde rolul de prezentator și de conducător de program de televiziune. Aceste însușiri există și au existat de la început.

Trăsăturile pe care Dan C. Mihăilescu le-a pomenit nu o dată drept defecte incapabile de a-i susține în orice fel postura de entertainer de televiziune au fost cele care i-au asigurat cea mai rară dimensiune a acestei profesii: unicitatea.

Caracteristicile fizice, într-o opoziție totală și evidentă cu modelul unanim acceptat al prezentatorului modern, ar fi fost poate de natură să îndepărteze publicul, dacă istoricul literar de 47 de ani n-ar fi intrat în 2000 în televiziune, atunci ca și acum mai degrabă un mediu al superficialității și falsității, cu veridicitate, inteligență, cunoștințe și plăcerea de a le împărtăși. Așa a dobîndit credibilitate și notorietate în rîndurile unei audiențe mai puțin familiarizate cu scriitorii și cu cărțile. Și-a construit în timp o formulă proprie de prezentare a fiecărei lucrări, pliată cum nu se poate mai bine pe personalitatea sa. Nu a existat gen literar respins, carte prea ușoară sau prea grea. Doar convingerea că o prezentare atent potrivită la limbaj, plină de umor, care leagă lucrarea de autor și de un context, poate stîrni interesul pentru o carte, oricare ar fi ea.

Dan C. Mihăilescu este astăzi cel mai popular istoric literar român, pentru că a acceptat să facă cu dăruire o meserie pe care nu o gîndise niciodată ca fiind a sa și care i s-ar fi putut părea ostilă și nefrecventabilă, pentru că a parcurs și a prezentat 3500 de cărți unui public pe care nu l-a judecat niciodată și pentru că PRO TV a avut dorința și puterea să-i impună vocea și prezența.

Într-o piață de televiziune uniformizată, în care mimetismul confortabil și lipsit de riscuri a luat locul oricărei încercări de desprindere de pluton, Dan C. Mihăilescu este un „entertainer” special. Face cronică literară, scrie cărți și vorbește despre literatură pe limba telespectatorului de televiziune.

Exprimare a intereselor și a viziunii unui alt conducător al celei mai puternice televiziuni din România, “Omul care aduce cartea” nu mai e de folos PRO TV-ului de azi, nu pentru că este prea scumpă sau nu are suficient public. Pentru liderul de astăzi, rostul emisiunii nu există.

Legătura dintre o rubrică zilnică de carte de cinci minute și cel mai mare post comercial  nu poate fi tradusă cu ușurință în fața unui management, altul decît cel care i-a decis apariția și a păstrat-o în grilă. Și nici nu pot fi găsite la nesfîrșit argumente care să-i susțină existența, dacă obiectivele postului privat ce o găzduiește spun altceva.

Fără putință de tăgadă, susținînd cartea, Dan C. Mihăilescu a ajutat și televiziunea românească cum puțini din audio-vizual sau din afară au făcut-o, mai ales în ultimii ani.